Een nieuwe week is aangebroken. Vol enthousiasme gaan we er opnieuw voor een hele week tegenaan!
De dag begon vandaag heel goed! In de kring waren de kleuters heel enthousiast en wisten ze nog alles van wat we vorige week geleerd hebben. Ze konden mij nog vertellen dat water bv. een wolk kan zijn, of regen, of een rivier, ... Kortom, hoe de waterkringloop in elkaar zit! Maar Druppeltje heeft nog een vraag voor ons. Hij weet nu wat hij allemaal kan zijn, maar wat kan hij allemaal doen hier in deze grote wereld?
Laten we weer op ontdekking gaan...
Samen in de kring steken we een kaarsje aan dat we gevonden hebben in de klas. We zien ook een flesje water... Hé wat zouden wij daar nu mee kunnen doen? Ah! We kunnen misschien het vuur met het water doven... En ja hoor, de kleuters en ik komen tot de ontdekking dat water vuur kan doven. We schrijven en tekenen dit snel op onze nieuwe ontdekkingskaart.
Plots zegt Nand dolenthousiast:"Hé, maar dan zijn wij eigenlijk brandweermannen!" En gelijk heeft hij natuurlijk! Daarom kijken we naar filmpjes van de brandweer en hebben we ook weer heel wat nieuwe boeken in de boekenhoek om te ontdekken.
Daarna is het tijd voor de turnles! Daarin leren we hoe we echte brandweermannen-en vrouwen kunnen worden en we merken al gauw op dat ze heel snel moeten kunnen lopen, want soms zitten de vlammen hen op de hielen! We spelen allerlei leuke tikspelletjes en de kleuters staan in vuur en vlam van al dat lopen! Dat zijn pas echte brandweermannen-en vrouwen!
Na de speeltijd is het tijd om in de hoeken te spelen. Wat we daar allemaal gedaan hebben, kan u hieronder telkens lezen bij de bijpassende foto's!
Vandaag was weer een fantastische dag! En morgen staat ons natuurlijk weer een hele nieuwe ontdekking te wachten...
Voor een volgende update, tot woensdag!
Groeten
Juf Kim
Sfeerbeelden van onze klas:
Emile is druk bezig met z'n contractwerk. "Kijk, ik heb één gegooid, dus moet ik van elke soort één stukje op mijn bord leggen!"
In de knutselhoek proberen we een nieuwe activiteit uit. De kleuters werken op muziek met scheerschuim en verf, schrijfdans! "Kijk, de grote vulkaan staat op uitbarsten! Zou water ze kunnen doven?"
Help! De poppenhoek staat in brand! Gelukkig zijn er brandweermannen-en vrouwen die ons te hulp schieten!
Victor, Benoît, Daan en Alesia overleggen hoe ze het best de grote brand kunnen blussen.
"Vuur in de buurt? Geen nood, de brandweer staat paraat!"
"Oei, ons water is op om te blussen!" Gelukkig komen Sacha en Nand op het idee om water van de kraan te nemen! Heel slim gezien!
Het waterschilderij van Charlotte!
Het ladderspel is opnieuw heel populair, maar nu spelen we het op een andere manier. Telkens als de kleuters helemaal boven op de ladder staan met hun wasknijper, mogen ze een knikker nemen en in hun zakje stoppen. Zo kunnen we op het einde de knikkers tellen (dus we kunnen weer iets extra!).
Marie-Jo kijkt hoeveel rolletjes er in een doos passen. "Amai, het zijn er veel!"
Charlotte krijgt niet genoeg van het krijtbord en tekent een waterpuzzel!
Het brandt, nu in de bouwhoek. De kleuters krijgen de opdracht om een brandweerslang tussen de brandweerauto en het brandende huis te leggen. Victor is druk in de weer!
Grommende vulkanen in de klas. "Hé, dat scheerschuim is raar en... ruikt zo lekker!"
Benoît kan gelukkig de brand in het huis blussen door z'n eigen gemaakte brandweerslang!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten