wat hebben uw kleuter en ik een fantastische week beleefd in de klas!
Het begon allemaal op maandag 9 januari. De kleuters kwamen aan op school, de kerstvakantie zit erop en wie staat daar nu voor hun rij op de speelplaats? Een nieuwe juf! De kleuters dromen even weg en denken waarschijnlijk:"wat zal die nieuwe juf voor ons in petto hebben?"
Heel wat blijkbaar, want de kleuters moeten al meteen naar de turnzaal. Daar vindt een toneelvoorstelling plaats die vertolkt wordt door alle stagiairs van de hele kleuterklas! Voor de kinderen gaat een hele nieuwe wereld open, de wereld van Chandani en Merriam... (hierna volgt het verhaal dat wij gebruikt hebben om de kleuters nieuwsgierig te maken naar het thema. Misschien kan dit eens een verhaaltje zijn voor het slapengaan?)
Er waren eens 2 meisjes, Chandani en Merriam. Hé, kijk eens naar hun kledij, hun haar, hun huid,... Deze meisjes zijn op reis geweest naar ons kleine Belgenlandje, maar moeten nu snel terug naar huis, want hun mama en papa missen hen heel erg. Op weg naar huis vergeten ze jammer genoeg hun 4 reiskoffers... En het ergste van allemaal is dat ze dus ook hun knuffelberen vergeten zijn... Pff wat nu gedaan? De juffen zijn radeloos MAAR GELUKKIG ZIJN DE KLEUTERS VAN DE SINT -PAULUSSCHOOL ER NOG! Spontaan vertellen ze ons dat ze ons gerust willen helpen om de koffers en de knuffelberen terug te bezorgen aan Chandani en Merriam. Maar we hebben dan wel 2 problemen: waar komen ze vandaan en wie zorgt er ondertussen voor de beren? Pff, die problemen zien er wel groot uit!
Maar dan ken je de kleuters van onze school nog niet! Meteen schieten ze in actie en verdelen we de taken.De kleuters van de peuterklassen en de 1ste kleuterklassen zullen voor de beren zorgen! En de kleuters van de 2de en 3de kleuterklassen zullen ondertussen op zoek gaan naar het land waar Chandani en Merriam vandaan komen. Maar is dat geen onbegonnen werk? Op onze wereldbol zien we dat er wel honderden verschillende landen zijn!
Gelukkig hebben wij nog de koffers! Elke dag zullen wij iets uit de koffer halen dat ons misschien kan helpen om het juiste land te vinden!
Laat de zoektocht beginnen!
Op maandag maken we kennis met Chandani en Merriam.
Waar zouden ze wonen, vragen Gijs, Pierre-Eugène en Noah zich af. Ze bouwen erop los, misschien ziet hun huis er zo wel uit?
De kerstvakantie zit er natuurlijk nog maar net op... Shania, Siham en Mounia vertellen op een hele bijzondere manier over hun vakantie... via een schilderij!
Perrine, Céline en Tine vertellen ook over hun vakantie, maar dan via een tekening van kleurpotloden en stiften!
Milan en Splendeur bouwen er ook op los, maar dan met kleinere blokken... Niet altijd gemakkelijk, maar het lukt ons wel, kijk maar!
Claire en Pauline spelen met de barbiepoppen. Wat hebben we ze gemist in de vakantie!
Onze kerstvakantie zag er zo uit...
Chandani en Merriam nemen een belangrijke plaats in onze klas in. Ze hangen aan ons grote krijtbord in de kring, zo zijn ze altijd een beetje bij ons...
Op dinsdag ontdekken wij iets nieuws door de koffer. We komen te weten wat ze dragen in het land van Chandani en Merriam: Sari's en Longhi's (huh?), maar natuurlijk ook kledij zoals wij die dragen.
De kleuters zijn helemaal gewonnen voor de Sari's en de Longhi's, dus waarom maken we er zelf geen? We stempelen met bekers, vorken, kurken en dopjes van flessen verschillende patronen van felle kleuren...
Als we zelf Sari's en Longhi's kunnen maken, waarom maken we dan niet onze eigen puzzels? Manon is alvast begonnen! Kleuren, knippen en de puzzel maken!
We merken ook dat het aantrekken van een Sari niet zo gemakkelijk is. Gelukkig zijn we er om elkaar te helpen en kijk eens! Gelukt!
Adhemar, Milan en Gijs vinden in een doosje mensen uit het land van Chadani en Merriam. Hé, wat een mooie kledij! Kom je eens kijken in ons huis?
Siham en Claire hebben het aantrekken van een Sari volledig onder de knie!
Perrine en Diaz maken een Sari en een Longhi. Het ziet er al fantastisch uit!
Ook Tine, Sohayb, Céline en Marie zijn ook druk in de weer...
Splendeur en Perrine tekenen Chandani en Merriam. Misschien vieren ze wel heel vaak feest in hun land?
En een groot feest vieren wij ook in de klas! Adhemar wordt 5 jaar! Dat vraagt om een dans en fantastische muziek!
Maar... op donderdag hebben we een probleem.
We doen onze koffer open en zeggen dan natuurlijk eerst ons prachtige gedicht:
Wat zit daarin, wat zal het zijn?
In deze koffer, gevonden op de trein?
Helemaal leeg of helemaal vol?
Raad maar eens met je slimme bol!
...
Wat zit erin, waar denk je aan?
In deze koffer om op reis te gaan?
Een pyjama voor de beren,
of een heleboel andere kleren?
Een verrassing! Misschien...
Kom doe open, ik wil het zien!
Dan ging onze koffer inderdaad open, maar er zat bijna niets in! Iemand had de juwelen die in de koffer zaten, verstopt in de klas... Maar gelukkig hebben de kleuters een idee! We maken een plattegrond (een soort schatkaart) van de klas en daarna gaan we op zoek naar de juwelen. Thomas en Milan tekenen, zoeken en... VINDEN!
De plattegrond van onze klas!
Onze schattenvangst!
Een stukje toneel tussendoor... Iedereen heeft een verschillende rol bij het prentenboek 'RAF' (een echte aanrader!) en doet het fantastisch!
Soetkin, Claire en Shania gaan samen op stap!
Misschien woont deze jongen ook wel in het land van Chandani en Merriam?
We hebben intussen nog juwelen gevonden in de klas. Allemaal verschillend, maar o zo mooi!
Zelf maken we ook Indische kledij. Heel typisch hieraan is dat er heel wat patronen opstaan, dus Thomas weet al wat hij kan doen...
Pierre-Eugène en Soetkin kijken rustig in een boek over op reis gaan. Waar willen jullie naartoe?
Om aan alle kleuters te tonen wat we allemaal te weten zijn gekomen zijn over ons land, maken wij een collage met stukjes stof, gekleurd papier en foto's. En onze tekenkunsten halen we natuurlijk ook boven!
Adhemar showt nog eens z'n prachtige kroon!
Terwijl Yorrit de nieuwste collectie juwelen toont uit... (welk land?) We weten het nog altijd niet, spannend...
Claire ontwerpt haar eigen juwelen met plasticine!
Een prachtige ring! Hé, wat staat er daar op jouw hoofd? Een bindi (of taki)!
Op vrijdag hebben wij ook gezien dat men in het land van Chandani en Merriam henna gebruikt om hun lichaam te versieren. Diaz maakt een paar handen mooi met henna (oefening op schrijfpatronen).
Céline maakt een mandala! Ze gooit met de dobbelsteen en weet zo welke kleur ze kan gebruiken!
De zelfontworpen Indische kledij met patronen!
Ook Thomas ziet een carrière als juwelenontwerper wel zitten...
En Mounia maakt prachtige armbanden!
Siham vult de collectie aan met een prachtige ketting met groene parels!
Zoals u kan zien, was het een hele drukke week. De kleuters hebben het fantastisch goed gedaan en zijn er ook in geslaagd om het land te vinden!
Zijn jullie klaar?
1...
2...
3...
INDIA!
Oef, we hebben het land gevonden. Een dikke proficiat aan iedereen!
Volgende week zetten wij onze ontdekkingstocht verder en zullen we heel wat dingen te weten komen over India.
Namasté
Juf Kim
P.S.:
En om onze 1ste week in stijl af te sluiten, zingen we nog eens ons lied:
Ja wij zoeken, ja wij zoeken
ja wij zoeken naar het juiste land.
Ja wij zoeken, ja wij zoeken,
ja samen hand in hand.
Kijken in die mooie koffer, zoeken naar iets dat ons helpt,
' t is een groot avontuur.
Zorgen voor die mooie beren, ja dat is altijd heel leuk,
ja wij staan aan het stuur!
Ja wij zoeken, ja wij zoeken
ja wij zoeken naar het juiste land.
Ja wij zoeken, ja wij zoeken,
ja samen hand in hand.
Mooie reportage! Leuk om het reilen en zeilen in jullie klas zo te volgen.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes
mama Marie